DoporučujemeZaložit web nebo e-shop

Revize hromosvodů

Revize hromosvodů (bleskosvodů)

Revize hromosvodů je velmi důležitá, byť často opomíjená, součást téměř každého objektu.Revize hromosvodů - Hromosvodová soustava nemusí být instalován pouze na některých objektech, které leží v ochranném pásmu jiného hromosvodu. Revize hromosvodů - Předpisy pro instalaci hromosvodové soustavy udává norma ČSN EN 62305-3 ed. 2. Revize hromosvodů - Každý hromosvod musí být instalován v souladu s výše uvedenou normou a ihned po instalaci musí být provedena výchozí revize. Revize hromosvodů - Při výchozí revizi je porovnáváno fyzické provedení hromosvodové sostavy s jednotlivými ustanoveními normy ČSN EN 62305-3 ed. 2 a je prováděno měření zemního odporu. Revize hromosvodů - Po provedení výchozí revize hromosvodu musí být prováděna pravidelná revize hromosvodů po každých pěti letech, dále pak revize mimořádná vždy po úderu blesku do hromosvodného zařízení.

  

Atmosférická elektřina

Hromosvodová jímací soustava

Revize hromosvodů                                                                                               

Revize hromosvodů - Blesk je silný přírodní elektrostatický výboj (electrostatic discharge – ESD) produkovaný během bouřky. Bleskový elektrický výboj je provázen emisí světla. Elektřina procházející kanály výboje rychle zahřívá okolní vzduch, který díky expanzi produkuje charakteristický zvuk hromuRevize hromosvodů - Přeskoková vzdálenost elektrického výboje je zcela jistě velmi silně závislá na celkové vlhkosti vzduchu, obecně tu platí, že čím je vzduch vlhčí (tedy více nasycený vodními parami), tím je přeskoková vzdálenost větší. Revize hromosvodů - Vlhkost vzduchu je ovšem zase silně závislá na teplotě a také tlaku vzduchu. Většina těchto měření je prováděna za konstantní vlhkosti, tlaku a teploty vzduchu. Revize hromosvodů - Přírodní blesky se ovšemže ve stabilních laboratorních podmínkách nikdy nepohybují. Revize hromosvodů - Běžná technická hodnota u vedení velmi vysokého napětí počítá s minimální přeskokovou vzdáleností asi 10 kilovolt na 1 centimetr, tedy minimálně 1 metr na jeden milión voltů! Revize hromosvodů - Za bouře bývá relativní vlhkost vzduchu extrémně vysoká, fakticky se často blíží ke 100 %, teploty a tlaky vzduchu v bouřkových mracích však velmi silně kolísají (samotná bouře je jen důsledek tohoto klimatického kolísání). Revize hromosvodů - Vzduch se při úderu ohřeje až na 30 000 °C. Někdy se výboj vydává několika drahami – jedná se o „rozvětvený blesk“. Revize hromosvodů - Blesky uvnitř jednoho mraku se nazývají „plošné“ a ze země je lze vidět jen jako světelné záblesky. Revize hromosvodů - Blesky mohou za bouřky v praxi nabývat velmi podivných tvarů i neobvyklých rozměrů, vždy záleží na konkrétních fyzikálních a klimatických podmínkách.

Vizuální prohlídka

Vizuální prohlídkou je zběžně zjištěn stav jímací soustavy a pokrytí ochranného prostoru jímači. Bližší prohlídka odhalí případné uvolněné spoje. Případné nátěry nesmí zatéci mezi styčné plochy spojovacích svorek. Kontroluje se označení měřících míst a opatření povrchových svodů ochrannými úhelníky sloužícími k mechanické ochraně. Zjišťuje se dodržení minimální vzdálenosti svodů a jímací soustavy od konstrukčních částí objektu.

  • měřením je zjištěn přechodový odpor spojů
  • u všech svodů je změřen zemní odpor
  • výpočtem je stanovena hodnota celkového uzemnění hromosvodu

Vytvoření revizní zprávy

Revizní zpráva obsahuje popis jímací soustavy a svodů. Dále je porovnán stav hromosvodu s předchozím stavem uvedeným v předcházející revizní zprávě (u periodických revizí). Uvádí se zde materiál střešní krytiny, venkovní klimatické podmínky v době měření. Měřené hodnoty jsou zaneseny do přehledné tabulky, která je nedílnou součástí revizní zprávy. Zde jsou uvedena všechna měření a je zde také vypočítán celkový odpor uzemnění celé měřené soustavy. Nedílná součást revizní zprávy je posudek revizního technika, zda-li je zařízení schopno bezpečného provozu či nikoli. Na konci jsou uvedeny neshody a zjištěné závady.

Po dohodě s investorem se může provést odstranění bez nákladových po revizních závad na místě.